27 مهر 1403
کسب و کار گفت و گو

مصاحبه اختصاصی با مائده قربانی مدرس کسب و کار


وقتی که قاف پادکست شروع کردم  محتوای رایگان در مورد کارآفرینی تولید کنم  در کمتر از یکسال خرمالو را تأسیس کردم . بعداز یکسال تصمیم گرفتم قاف را انتخاب کنم و خرمالو را متوقف کنم.ویک بازه زمانی انتخاب کردم تا روی قاف کار کنم. در آن زمان هم کسی نبود راهنمایی کند که برای راه اندازی کسب و کار چه مجوزهای و از کجا بگیرم و خودم شروع کردم چالش راه اندازی سایت ، چالش مالیات،درگاه پرداخت انجام دادم و راههای رفته ام را به آنها آموزش می دهم  و  نیاز نیست چرخ را دوباره اختراع کنند.

نحوه کار اینطور است که مشاور یک کسب و کار را انتخاب می کنم و در طی شش ماه تا یکسال آن کسب و کار آنالیز می کنم و در کنار آن مجموعه قرار می گیرم تا ظرفیت آن کسب و کار را ارتقاء دهم.اگر کسی صددرصد به شما تضمین داد قبول نکنید این کار غیر معقول است .اگر کارفرما طبق برنامه مشاور حرکت کند موفق می شود.


مشاور شغلی با مشاوره کسب و کار فرق دارد.کار من مشاوره کسب و کار است.
برای مشاوره شغلی استعداد،مهارت و علاقمندی و همچنین شرایط بازار مدنظر قرار داده می شود .سه تا معیار باید در کنار هم قرارگیرد.


شکست در دید آدمها باهم فرق دارد آدمهای هستند که بدون اینکه شکست بخورند دارند فعالیت می کنند و موفق هم هستند.علت تمام شکست ها، عدم آگاهی است. شکست لازم نیست حتما اتفاق بیفتد من خودم در کسب و کار و کارآفرینی شکست آنچنانی نداشتم مثلاً برند خرمالو را کنار گذاشتم، شکست نخوردم چرا که چیزی را از دست ندادم فقط آن را برای مدت کوتاهی کنار گذاشتم تا آمادگی لازم مهیا شود.درست که کارآفرینی ریسک است اما یک ریسک آگاهانه است.


پیشنهاد می کنم مشتری هدفشان را بشناسند
وقرار است چه فردی وارد سایت یا کسب وکار ما شوند و خودمان انتخاب کنیم و توصیه می کنم حتما مشتری را خودتان انتخاب کنید .
که مشتری از چه گروهی یا چه سطح درآمدی از شما خرید کنند اگر اینکار انجام شود سوددهی و خدمات پس از فروش داشته باشید مشتری خودتان را دارید  اگر مشتری عمومی یا همگانی داشته باشد دیگر تخصصی نیستید و مشتری شما به راحتی می تواند به جاهای دیگر هم برود.پس توصیه می کنم حتما تخصصی فعالیت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *