26 شهریور 1403
سبک زندگی مقاله و یادداشت

پیرسرای رشت را چگونه دیدنی کنیم؟

سلام صنعت/رضا حقی 

 بیستمین یادداشت از سلسله یادداشت‌های برندسازی رشت به محله پیرسرای  رشت  اختصاص می‌یابد.  پیرسرا به حد فاصل بین سبز میدان و خیابان سام گفته میشود؛ این محله در زمانی نه چندان دور به راسته خراطان معروف بود، ولی متاسفانه هم اکنون فقط دو مغازه به این شغل قدیمی مشغول هستند و اکثر مغازه ها به مرکز عرضه انواع صنایع دستی تبدیل شده اند. 

  مغازه‌های عرضه صنایع دستی که بیش از  یک قرن است توسط چند مغازه‌دار شروع شده بود؛ این امر یکی از پتانسیل های لازم برای ثبت رشت به عنوان شهر خلاق صنایع دستی در یونسکو تبدیل شده که در مراحل انجام است.   این راسته بدون هیچ حمایت دولتی به این صورت فعال بوده و به علت بی‌مبالاتی دولت در برخورد با ورود محصولات چینی از دهه ۸۰ دچار ضربه نیز شده است.

   متاسفانه عرضه انواع محصولات چینی از انواع قاشق چوبی گرفته تا گمج چینی از سفره حصیری گرفته تا انواع محصولات بامبو به علت تنوع زیاد محصولات خارجی این عرضه بکر و خاص منطقه ما مورد هجوم قرار گرفته است. 

البته با توجه به اینکه این محله از دیرباز به عرضه محصولات صنایع دستی معروف است و به علت عرض کم خیابان این قسمت می‌توان با چند تمهید ساده و بدون هیچ سرمایه‌ گذاری این محله را در عرضه محصولات صنایع دستی برندسازی کرد.  با انجام این پیشنهاد پیرسرابه محله‌ای تبدیل  می شود که گردشگران و شهروندان جهت خرید و یا عکس گرفتن به این محله مراجعه می‌کنند و به یکی از مراکز دیدنی رشت تبدیل می‌شود.

 با در اختیار گذاشتن فضای آسمان بین دو طرف مغازه‌ها و عرضه و نصب محصولات بومی منطقه در حد فاصل سقف شیروانی دو طرف مغازه‌ها و همچنین درختان موجود، می‌توان منظره‌های بی بدیلی خلق نمود. 

ضمن اینکه راه رفتن زیر آسمانی از صنایع دستی با توجه به رنگ بندی و انواع تنوع آن می‌تواند هر رهگذری را به وجد آورد که با آویزان و نصب کردن انواع محصولات مثل کلاه حصیری، سبدهای بامبو، پارچه‌های چادر شب و انواع صنایع دستی بومی این مناظر بی‌بدیل به وجود می‌آید.  ایجاد این مناظر زیبا و دیدنی صرفاً با مجوز شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی نیاز داشته و توسط مغازه داران انجام می‌گیرد.

  برندسازی که صرفاً با مشارکت اصناف یک رشته خاص یعنی صنایع دستی انجام می‌گیرد و یک محله را در سطح کشور معروف می‌کند و عموم شهروندان با دریایی از رنگ و سرزندگی و نشاط روبرو می‌شوند و در نهایت چرخه اقتصادی این مشاغل با شدت بیشتری شروع به حرکت می‌کند. 

آیا انجام این کار ساده نیز با توجه به چرخه اداری مدیریت شهری به مشکل خواهد خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *