سلام صنعت / برخی از کاربران در فضای مجازی ادعای فضل و حکمت فراوان دارند. پاسخ هر محتوایی را با یک نظریه فلسفی و توصیه تربیتی می دهند. فیلسوفان دائما به دنبال اصلاح جامعه هستند و برای خود نقشی پیامبرگونه قائلند.
كامران نرجه خبرنگار اطلاعات در یادداشتی در ویژه نامه نوروزی روزنامه اطلاعات درباره کاربران فضای مجازی در ایران نوشت: براساس مطالعات تجربی از رفتار کاربران ایرانی شبکه های مجازی می توان آن ها را به گروه های زیر تقسیم کرد:
رابطه جویان
کاربرانی که مهم ترین دلیل حضور آن ها در فضای مجازی، ایجاد و تقویت رابطه با افراد فامیل، دوستان، همسایگان ، همشهری ها، همکاران یا سایر مردم است و معمولات تلاش می کنند محتوای منتشره از سوی دیگران را بدون نظر نگذارند.
هیاهوگران
این دسته از کاربران شبکه های مجازی جزو افرادی هستند که با کمترین مطالعه و تامل (با سواد رسانه ای) و صرفا به خاطر رقابت با دیگران در سرعت انتشار مطالب، هرگونه محتوایی را بازنشر می کنند و توجهی به عواقب انتشار مطالب بی سند و منبع خود ندارند.
مخالفان
گروهی از کاربران که معمولات در ارتباطات واقعی، افرادی گوشه گیر و منزوی هستند و توانایی جذب و نقش آفرینی خود را در گروه های معتبر اجتماعی از دست داده اند، برای اثبات این ادعا که هنوز اهل مطالعه و نقد هستند، با هر محتوای اطلاعاتی منتشره در شبکه های اجتماعی مخالفت می کنند و منتشر کننده را به نقد می کشند.
تردید گران
برخی کاربران که در واقع گروهی منشعب از دسته قبلی هستند برای مخالفت با مطالب منتشره در شبکه های اجتماعی به ساخت اسناد جدیدی اقدام می کنند که معمولا هیچ پشتوانه علمی و تاریخی ندارند.
بی هدفان
برخی کاربران نه چندان حرفه ای ، صرفا برای رفع بیکاری و اوقات فراغت و بدون هدف مشخص در شبکه های اجتماعی پرسه می زنند.
تکامل گران
طیفی از کاربران شبکه های اجتماعی به مشارکت در بهبود مطالب و ارتقا و تکمیل آن ها علاقه دارند. این گروه از افراد صفحات مجازی را کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده انتخاب می کنند.
فیلسوف نمایان
کاربرانی که ادعای فضل و حکمت فراوان دارند. پاسخ هر محتوایی را با یک نظریه فلسفی و توصیه تربیتی می دهند.
فیلسوفان
دائما به دنبال اصلاح جامعه هستند و برای خود نقشی پیامبرگونه قائلند.
تاریخ گرایان
رفتار اعضای این گروه کمابیش به کاربران قبلی شباهت دارد، زیرا پاسخ هر محتوایی را با یک روایت مجعول تاریخی می دهند تا ثابت کنند که هرگونه شیوه اصلاح گرایانه ای صرفا باید از نحوه مدیریت مشاهیر گذشته الگوبرداری شود.
خودشیفتگان
کسانی که می پندارند با سایر مردم جامعه تفاوت دارند و شیفته چهره و احوالات خود هستند.
فروشندگان
یکی دیگر از گروه های قابل شناسایی میان کاربران شبکه های مجازی، فروشندگان هستند ، افرادی که زیر هر مطلبی برای فروش محصولات تولیدی، یا خدمات خود تبلیغ می کنند.