18 شهریور 1403
مقاله و یادداشت

از ماست‌مالی رئیس اتاق بازرگانی گیلان تا پرتاب توپ به اتاق ایران!

سلام صنعت/چرا اتاق بازرگانی گیلان پس از انتشار تصویر صورتجلسه انتقال سهام، توپ را به اتاق ایران پرتاب می‌کند؟/ اگر قاسم رضاییان قصد ماست‌مالی این پرونده را هم داشته باشد، افکار عمومی نخواهند پذیرفت که تاریخ فعالیت ۴۰۰ساله سرای گیلانیان در آستراخان روسیه این‌گونه نابود شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر خبر، هنگام عروسی محمدرضا شاه پهلوی و فوزیه چون مقرر بود میهمانان مصری و همراهان عروس به‌وسیله راه‌آهن جنوب تهران وارد شوند، از طرف دربار و شهربانی دستور اکید صادر شده بود که دیوارهای تمام دهات طول راه و خانه‌های دهقانی مجاور خط‌آهن را سفید کنند.در یکی از دهات چون گچ در دسترس نبود بخشدار دستور می‌دهد که با کشک و ماست که در آن ده فراوان بود، دیوارها را موقتاً سفید نمایند و به این منظور متجاوز از یک هزار و دویست ریال از کدخدای ده گرفتند و با خرید مقدار زیادی ماست، کلیه دیوارها را ماست‌مالی کردند.

همان‌طوری که ملاحظه شد قدمت ریشه تاریخی این اصطلاح از ۷۰ سال نمی‌گذرد، زیرا عروسی مزبور در سال ۱۳۱۷ شمسی برگزار گردید و مدت‌ها موضوع اصلی شوخی‌های محافل و مجالس بود و در عصر حاضر نیز در موارد لازم و مقتضی، بازار رایجی دارد.مصاحبه‌ای که بوی ماست‌مالی می‌دادقصد نگارنده از طرح این داستان اشاره به مصاحبه رئیس اتاق بازرگانی گیلان با خبرنگار خزر آنلاین است که در اردیبهشت سال جاری انجام شد. مصاحبه‌ای که بوی ماست‌مالی می‌داد و بخش‌های زیادی از آن موردتوجه و تعجب افکار عمومی قرار گرفت.هرچند که برخی ادعاهای رئیس اتاق بازرگانی گیلان در خصوص سرای تجاری را پیش‌ازاین مکرر شنیده بودیم، اما روا نیست که تکرار آن مطالب، رسانه‌ها را به ورطه سکوت و بی‌تفاوتی بکشاند؛ بلکه اتفاقاً برعکس واکنش مناسب و به هنگام اهالی اندیشه و قلم در پاسخ به اصرار آقای رئیس، امری ضروری و مهم به نظر می رسد.مطالبه رسانه‌ای برای روشن‌شدن ابعاد این ماجرا تا حصول نتیجه در چارچوب قانون باید ادامه یابدبی شک یک نوشته کوتاه رسانه‌ای، ظرفیت مناسبی برای پاسخگویی به همه مطالب مطرح شده در این مصاحبه توسط قاسم رضاییان نیست، اما تلاش خواهد شد برخی از سخنان وی در این مطلب مورد بررسی قرار گیرد.

البته این انتظار هم از سوی افکار عمومی وجود دارد، مطالبه رسانه‌ای برای روشن‌شدن ابعاد این ماجرا تا حصول نتیجه در چارچوب قانون باید ادامه یابد.طرح عنوان سند یا صورتجلسه چه تغییری در اصل داستان ایجاد می کند؟در مصاحبه قاسم رضاییان با خزر آنلاین سه موضوع را باید تفکیک کرد.اول: پیش‌ازاین هادی تیزهوش تابان – رئیس سابق اتاق بازرگانی استان گیلان در گفتگو با نگارنده از سندی رونمایی کرد که حکایت از آورده ۲۰ درصدی اتاق رشت بر اساس گزارش‌های استخراجی از صورت‌وضعیت مالی شرکت پارس (مالک سرای تجاری آستاراخان) در روسیه داشت و حتی امضای قاسم رضاییان پای آن سند گواهی می‌کرد که سهم اتاق گیلان در سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه در ازای دریافت ۱۵ میلیارد تومان، مردادماه سال گذشته به اتاق ایران فروخته شده است!

اهمیت انتشار این سند ازآن‌جهت بود که پیش از آن، اتاق بازرگانی گیلان در جوابیه‌ای به‌صراحت اعلام کرده بود این اتاق هیچ سهمی در سرای تجاری ایرانیان آستراخان ندارد و سهام‌دار بودن اتاق رشت در هیچ سندی قید نشده است!اما قاسم رضائیان این بار در مصاحبه با خبرنگار خزر آنلاین به نکته قابل تاملی اشاره می‌کند بدون آنکه اصل موضوع را رد یا قبول کند! وی گفته است: «تصویر منتشر شده از سوی هادی تیزهوش تابان سند نیست؛ بلکه صورتجلسه است!»

جناب قاسم رضاییان باتوجه‌به سال‌ها حضور و سابقه در عرصه تجارت و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان نیک می‌داند که در قانون تجارت، انتقال سهام در یک شرکت طی یک صورتجلسه انجام می‌شود نه سند. اما آیا اکنون عنوان سند یا صورتجلسه در این موضوع مهم است یا طرح این عناوین در اصل موضوع یعنی فروش سهم مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری تغییری ایجاد می‌کند؟

چرا آقای رئیس یک بام و دوهوا رفتار می‌کند!

دوم: اتاق بازرگانی گیلان در جوابیه خود به‌صراحت اعلام کرد که اتاق گیلان هیچ سهمی در سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه ندارد و هیچ سندی نیز دراین‌خصوص موجود نیست؛ اما در مصاحبه با خبرنگار خزر آنلاین توپ را در زمین اتاق ایران می‌اندازد و می‌گوید: «دراین‌خصوص از اتاق ایران بپرسید چرا که اتاق ایران به ما اعلام کرده که در این مورد، هر کسی سؤالی دارد از اتاق ایران بپرسد!

یک‌بار جواب دادیم؛ اما اتاق ایران گفت نباید جواب می‌دادید!»

اگر اتاق ایران برای اتاق گیلان به‌عنوان یک مؤسسه غیرانتفاعی دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی، تکلیف تعیین کرده که در خصوص فروش سهم مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری به خبرنگاران پاسخ ندهد، پس چطور مجدداً قاسم رضاییان دراین‌خصوص با خزر آنلاین مصاحبه کرده است؟ چرا آقای رئیس در این موضوع یک بام و دوهوا رفتار می‌کند!

آیا قاسم رضائیان تصور نمی‌کرد که چنین سندی در خصوص فروش سهم مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری به دست نگارنده برسد که قبل از انتشار تصویر آن سند اعلام کرد اتاق گیلان هیچ سهمی در سرای تجاری ندارد؛ اما پس از انتشار تصویر صورتجلسه انتقال سهام، توپ را به اتاق ایران پرتاب می‌کند؟

آیا فروش سهم مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری مصوبه هیئت نمایندگان را داشت یا خیر؟

سوم: بر اساس بند ۱۰ ماده یک شیوه‌نامه وظایف هیئت نمایندگان، اتخاذ و تصویب کلیه معاملات اموال غیرمنقول و فروش آنها به عهده هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان است درصورتی‌که پیش‌ازاین، هادی تیزهوش تابان نایب‌رئیس اول این اتاق در مصاحبه با نگارنده اعلام کرد قاسم رضاییان بدون مجوز و مصوبه هیئت نمایندگان اقدام به فروش سهم مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری نموده است!

اما آقای رئیس در مصاحبه خود به این سؤال افکار عمومی هم پاسخ نداد که آیا برای فروش سهم مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری مصوبه هیئت نمایندگان را داشت یا خیر؟

عدم تناسب دغدغه‌های اصلی رئیس اتاق بازرگانی گیلان با مسائل مهم و اصلی مورد سؤال!

مهم‌تر از رسیدن به‌اشتباه قاسم رضاییان در تفسیر سند و صورتجلسه، عدم تناسب و تناسخ دغدغه‌های اصلی رئیس اتاق بازرگانی گیلان با مسائل مهم و اصلی مورد سؤال از سوی افکار عمومی در گیلان است.

اینکه چرا رئیس اتاق بازرگانی گیلان اصل داستان را ماست‌مالی می‌کند و فرع آن را پر حاشیه می‌بیند نیز در جای خود قابل تامل است.

به نظر می‌رسد اگر قاسم رضاییان قصد ماست‌مالی این پرونده را هم داشته باشد، افکار عمومی نخواهند پذیرفت که تاریخ فعالیت ۴۰۰ساله سرای گیلانیان در آستراخان روسیه این‌گونه نابود شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *